Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Dostawcy

Jakie aminokwasy należy suplementować trenując bieganie?

Published : 2018-09-04 09:00:11
Categories : Suplementy Rss feed

Zaczynając trening biegacza należy zwrócić szczególną uwagę na suplementację. Dzięki dobraniu odpowiednich składników odżywczych sportowiec jest w stanie uzyskać lepsze wyniki, regeneracja mięśni i stawów przebiega sprawniej, a kondycja szybciej się poprawia. Jednym z najlepszych i najbardziej popularnych odżywek dla biegaczy są aminokwasy rozgałęzione. 

BCAA – czym jest? 

Jest to zbiór aminokwasów rozgałęzionych. W skład BCAA wchodzą:

  • Leucyna, 
  • Izoleucyna, 
  • Walina. 

Aminokwasy rozgałęzione dla biegaczy są aminokwasami egzogennymi, a to oznacza, że należy  je dostarczać do organizmu razem z posiłkiem. Organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie ich wyprodukować. Osoby, które nie prowadzą intensywnego trybu życia i nie są aktywne fizycznie dostarczą aminokwasy rozgałęzione do organizmu dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie. Jednak u osób aktywnych fizycznie zapotrzebowanie na te składniki odżywcze jest zwiększone, więc są one zmuszone do ich suplementowania. Biegacze powinni więc zadbać o dostarczenie aminokwasów rozgałęzionych, które są dla nich niezwykle ważne wraz z odżywkami, czy suplementami dla sportowców. 

Bieganie

Aminokwasy rozgałęzione w produktach spożywczych 

Jeśli sportowiec chce dostarczyć do organizmu aminokwasy rozgałęzione, to powinien włączyć do swojej diety takie produkty jak:

  • Wołowina, 
  • Jajka, 
  • Mleko, 
  • Przetwory mleczne, 
  • Soja, 
  • Fasola, 
  • Ryby, 
  • Drób, 
  • Orzechy nerkowca, 
  • Nasiona dyni, 
  • Soczewica, 
  • Kukurydza,
  • Migdały.

Osoby, które nie tolerują laktozy mogą wybierać produkty bez laktozy, ponieważ one również są źródłem aminokwasów. Sportowcy powinni jednak zadbać nie tylko o prawidłowo zbilansowaną dietę, ale również o odpowiednią suplementację. 

Korzyści przyjmowania aminokwasów BCAA 

Przyjmowanie suplementów BCAA ma bardzo pozytywny wpływ na układ mięśniowy oraz stawy sportowca. Badania wykonano na grupie sportowców. Jedna część grupy przed treningiem spożywała odpowiednią dawkę aminokwasów BCAA, a druga część nie zażywała suplementu dla sportowców. U osób, które przyjmowały aminokwasy zaobserwowano mniejsze uszkodzenia włókien mięśniowych i stawów po wysiłku fizycznym. Sportowcy przyjmujący suplement diety nie odczuwali bólu po treningu w przeciwieństwie do osób, które przed treningiem nie stosowały aminokwasów BCAA. Dzięki aminokwasom rozgałęzionym zwiększa się siła mięśniowa, więc treningi stają się efektowniejsze. Po treningu nie pojawiają się uciążliwe bóle mięśni i stawów, a ich regeneracja przebiega znacznie sprawniej. Przyjmowanie aminokwasów przez biegaczy jest bardzo ważne, ponieważ chronią one przed poważnymi uszkodzeniami układu mięśniowego i stawów, co oznacza, że zapobiegają one kontuzji. 

Jak dawkować aminokwasy?

Przed spożywaniem suplementu warto zapoznać się z zaleceniami jego producenta. Na opakowaniu suplementu powinna znaleźć się informacja na temat tego w jakich dawkach najlepiej spożywać dany produkt. Jednak optymalna dawka BCAA to pięć gramów na dzień. To jaka dawka aminokwasów rozgałęzionych jest potrzebna zależy od rodzaju wysiłku fizycznego oraz jego intensywności. Specjaliści uważają, że najlepiej przyjmować dwa gramy BCAA na dziesięć kilogramów masy ciała.

Udostępnij wpis