Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Dostawcy

Tajemnice kolorów, czyli owocowo- warzywny kod Natury

Published : 2016-12-08 21:34:16
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

kolorowe owoce i warzywa

“Spróbuj tęczy, skubnij tęczy!“ woła slogan z reklamy słodyczy. Warto te słowa odnieść do zdrowszej i bardzo konkretnej tęczy - mianowicie bukietu owoców i warzyw na naszym talerzu. Kolor każdego z nich to rezultat działania określonych składników odżywczych, antyutleniaczy i fitozwiązków. Barwy te ukrywają w sobie całe mnóstwo korzyści dla naszego organizmu.

Nadszedł czas by rozszyfrować tajemniczy kod Natury, a w nagrodę cieszyć się zdrowiem, które jest przecież największym skarbem.

Czerwone warzywa i owoce

Czerwień odpowiada za występowanie likopenu, kwasu elagowego, kwercetyny i resweratrolu. Te składniki ograniczają raka prostaty, obniżają ciśnienie krwi, znacznie obniżają poziom “złego” cholesterolu, redukują rozrost guzów nowotworowych, a także wspierają kondycję stawów.

Gdzie ich szukać? Zawarte są w: pomidorach, burakach, wiśniach, żurawinie, czerwonych pomarańczach, czerwonej cebuli, jabłkach, truskawkach, papryczce chilli i czerwonych winogronach.

Niebieskie i fioletowe owoce i warzywa

Te barwy odnoszą się do zawartości antocyjanów. Jest to rodzaj antyoksydantów mających zbawienny wpływ na serce. Odcienie błękitu i fioletu oznaczają również obecność luteiny (zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej spowodowanej wiekiem), witaminy C, błonnika i wachlarza flawonoidów. Wymienione fitozwiązki i witaminy wspierają wchłanianie wapnia i innych minerałów, pomagają w prawidłowym procesie trawienia i mają właściwości przeciwzapalne.

Szukajmy ich w: czarnych porzeczkach, jagodach, jeżynach, winogronach, śliwkach (również suszonych), rodzynkach, a także w czerwonej kapuście, bakłażanach i granatach.

Zielone owoce i warzywa

Ta grupa kolorystyczna, ze względu na obecność indoli, jest niezastąpiona w profilaktyce nowotworów piersi, ponieważ hamuje wydzielanie aktywnych estrogenów. Chlorofil zawarty w “ zieleninkach” pomaga w oczyszczaniu wątroby. Ponadto kolor zielony oznacza bogactwo witaminy K, potasu oraz kwasu foliowego , a więc wsparcie układu odpornościowego.

Znajdziemy je m.in. w: awokado, ogórkach, brokułach, kapuście, brukselce i limonkach.

Żółte i pomarańczowe warzywa i owoce

Te “podarunki Słońca” to bogactwo beta - karotenu i związków pochodnych oraz źródło witaminy A i retinolu (odpowiedzialnych za opóźnianie procesów starzenia). Jedzenie warzyw i owoców w tej tonacji świetnie wpływa na zachowanie dobrego wzroku, młodej skóry i silnego układu odpornościowego. Niektóre związki fitochemiczne z grupy karotenów wykazują działanie antyrakowe.

Należą do nich: marchew, dynia, morele czy mango, ale też cytrusy, arbuz i melon.

Białe owoce i warzywa

To ostatnia grupa niezbędna do odszyfrowania “kodu zdrowia”. Zawiera bogactwo beta - glukanów i lignanów, które chronią przed wolnymi rodnikami, wzmacniają system odpornościowy, utrzymują równowagę hormonalną chroniąc przed nowotworem.

W tej gromadce znajdują się: ziemniaki, cebula, czosnek, kalafior, gruszki, białe brzoskwinie, a także banany i jabłka.

Teraz, kiedy wszystko jest jasne, nie pozostaje nic innego, jak tylko zasiąść do kolorowego talerza pełnego owoców i warzyw i “skusić się na tęczę”!

Na zdrowie!

Autor: Magdalena Gosk

Literatura:

  1. Duke J.A, The green pharmacy guide to healing foods: proven natural remedies to treat and prevent more than 80 common health concerns, USA 2008

  2. Mindell E., Żywność jako lekarstwo, Warszawa 1996

Linki:

www.color-meanings.com/fruit-and-vegetable-colors-meaning-and-benefits/

www.disabled-world.com/artman/publish/fruits-vegetables.shtml

Udostępnij wpis