Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Promocje

Dostawcy

Suplementy diety - co trzeba o nich wiedzieć

Published : 2016-09-07 10:17:14
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

lekarstwa

Coraz większa liczba osób dorosłych w Polsce zażywa codziennie bądź co jakiś czas przynajmniej jeden suplement diety. Dostępne na rynku  suplementy diety zawierają witaminy, minerały, substancje roślinne, aminokwasy, enzymy i wiele innych składników. Występują one w różnych postaciach: tradycyjne tabletki, kapsułki i proszki, jak również napoje i batony energetyczne. Popularne suplementy zawierają witaminy D i E minerały, takie jak wapń i żelazo, ekstrakty z z ziół, takie jak Echinacea lub czosnek a także produkty specjalistyczne, takie jak oleje rybne, glukozaminę czy też kolagen.

Oznaczenia na suplementach diety

Wszystkie suplementy diety muszą być odpowiednio oznakowane, zgodnie z polskim prawem, na ich opakowaniach muszą się znaleźć następujące informacje 

  • określenie "suplement diety";
  • nazwy kategorii składników odżywczych lub substancji charakteryzujących produkt lub wskazanie ich właściwości;
  • porcję produktu zalecaną do spożycia w ciągu dnia;
  • ostrzeżenie dotyczące nieprzekraczania zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia;
  • stwierdzenie, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety;
  • stwierdzenie, że suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.

Dokładne informacje znajdziesz na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego pod tym linkiem: http://gis.gov.pl/zywnosc/suplementy-diety-zywnosc-wzbogacana-i-specjalnego-przeznaczenia/wymagania-szczegolowe/71-suplementow-diety 

Skuteczność suplementów diety

Jeśli Twoje codzienne posiłki nie są zbytnio zróżnicowane to niektóre suplementy mogą pomóc Ci uzyskać odpowiednie ilości niezbędnych składników odżywczych. Jednakże musisz pamiętac o tym, że suplementy nie mogą Ci zastąpić bogato zróżnicowanej diety.

Dowody naukowe wskazują, że niektóre suplementy diety są działają korzystnie dla ogólnego stanu zdrowia oraz do utrzymania dobrej kondycji. Na przykład wapń i witamina D są ważne dla wzmocnienia kości, przyjmowanie kwasu foliowego przez kobiety w ciąży zmniejsza ryzyko wystapienia wad wrodzonych u niemowląt a kwasy tłuszczowe omega-3 wystepujące w oleju z ryb lub z kryla może pomóc niektórym osobom z chorobami serca. 

Bezpieczeństwo i ryzyko

Wiele  suplementów zawiera aktywne, które mają silny wpływ na organizm. Zawsze należy zwracać uwagę na możliwość wystąpienia niespodziewanych skutków ubocznych (czytaj ulotki!), zwłaszcza jesli przyjmujesz zupełnie nowy produkt.

Istnieje duże ryzyko, że suplementy mogą spowodowac nieporządane skutki, jeśli przyjmujesz je zamiast przepisanych przez lekarza lekarstw, albo gdy przyjmujesz je w nieodpowiednich kombinacjach. Niektóre suplementy mogą zwiększać ryzyko krwawienia lub jeżeli są przyjmowane przed lub po zabiegu mogą wpłynąć na znieczulenie. dana osoba bierze je przed lub po zabiegu, mogą wpływać na odpowiedź osoby do znieczulenia. Suplementy diety mogą  także wchodzić w interakcje z niektórymi lekami na receptę, w sposób, który może powodować problemy. Dlatego zawsze skonsultuj przyjmowanie suplementów ze swoim lekarzem. Oto kilka przykładów:

  • Dziurawiec może przyspieszyć rozkład wielu leków (w tym leków przeciwdepresyjnych i pigułek antykoncepcyjnych), a tym samym zmniejszyć skuteczność tych leków.
  • Antyoksydanty, takie jak witamina C i E może zmniejszać skuteczność niektórych podejmowanych rodzajów chemioterapii.

Należy pamiętać, że niektóre składniki występujące w suplementach diety są dodawane do coraz większej liczby produktów spożywczych, w tym płatków śniadaniowych i napojów. W rezultacie, może być tak, że przyjmujesz więcej aktywnych składników niż istniejące zapotrzebowanie organizmu, co może prowadzić do wystąpienia działań niepożądanych. Na przykład zbyt dużo witaminy A może powodować bóle głowy i uszkodzenia wątroby i zmniejszenie wytrzymałości kości. Nadmiar żelaza powoduje nudności i wymioty a także może uszkodzić wątrobę i inne narządy.

Bądź ostrożny o przyjmowanie suplementów diety, jeśli jesteś w ciąży lub karmisz. Ponadto zachowaj szczególną ostrożność podając je dziecku. 

Przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów diety, należy zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie korzyści można odnieść z przyjmowania danego suplementu?
  • Jakie są potencjalne korzyści z tego dla mnie?
  • Czy ten produkt jest bezpieczny oraz jakie może mieć działania uboczne?
  • Jaka jest dla mnie własciwa dawka suplementu?
  • W jaki sposób i ile czasu mogę go zażywać?

Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytaniaskontaktuj się ze swoim lekarzem i nie ryzykuj. Ponadto Twój lekarz pomoże Ci wybrać taki suplement, który przyniesie najwięcej korzyści dla Twojego zdrowia.

Udostępnij wpis