Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Dostawcy

Niekoniecznie kwaśne fakty o witaminie C

Published : 2017-01-22 08:38:46
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

Acerola i witamina C

W okresie zimowym troska o odporność organizmu to szczególnie ważna sprawa. Zimą borykamy się z przeziębieniem, katarem… nikt tego nie lubi. Na szczęście z pomocą przychodzi dobrze znana witamina C.

Dlaczego taka potrzebna?

Witamina C, zwana inaczej kwasem askorbinowym, jest potrzebna do wzrostu i rozwoju. Kwas askorbinowy bierze udział w formowaniu ważnych białek uczestniczących w tworzeniu skóry, naczyń krwionośnych, ścięgien. Kwas ten wspomaga gojenie ran, utrzymuje w dobrej formie kości i zęby. Pomaga we wchłanianiu żelaza. Witamina C to silny antyoksydant. Poprawia działanie układu krążenia, obniża ciśnienie, zapobiega miażdżycy.

 

Dieta to najlepsze rozwiązanie

Nasz organizm nie jest w stanie magazynować witaminy C. Dlatego zapewnienie dostatecznej ilości tego składnika w diecie jest bardzo istotne. Pomocne może być również stosowanie zdrowych suplementów na odporność.

Wszystkie owoce i warzywa zawierają pewne ilości witaminy C. Za najbogatsze źródło uważana jest acerola (na 100 g świeżej masy zawartość witaminy C to ok. 1500 mg, co stanowi 3% całego owocu), a także: kiwi, mango, papaja, truskawki, maliny, jagody, żurawina, ananasy, kantalupa. Natomiast wśród warzyw źródłem witaminy C są m.in.: brokuły, papryka czerwona i pomidory.

Pamiętajmy, że gotowanie oraz przechowywanie przez dłuższy czas może obniżyć zawartość cennego kwasu askorbinowego w żywności. Należy unikać ekspozycji owoców i warzyw na światło - to też zmniejsza zawartość witaminy C.

 

Skutki niedoboru witaminy C

Objawami silnego niedoboru witaminy C są m.in.: krwawienie z dziąseł i nosa, obrzęk stawów i szorstka sucha skóra. Jednak przy odpowiednio zbilansowanych posiłkach, bogatych w owoce i warzywa, niedobory są rzadkie.

Niski poziom kwasu askorbinowego skutkuje zwiększoną masą ciała. Badania wykazały, że poziom witaminy C może wpłynąć na prawidłową przemianę materii, a tym samym wyraźnie wspomóc proces odchudzania. 

Również palący papierosy powinni szczególnie dbać o dostarczanie odpowiednio dużej ilości tej witaminy w swojej diecie. Uzupełnienie suplementami z acerolą skutecznie zapobiega niedoborom i wspiera odporność.

 

Co za dużo, to niezdrowo

Przedawkowanie kwasu askorbinowego (zdarza się sporadycznie, bo jest wydalany z organizmu z moczem), prowadzi do biegunki, nudności, bólu głowy i bezsenności. Dlatego wskazana jest konsultacja z lekarzem podczas kuracji suplementami z witaminą C. To jakie mamy zapotrzebowanie na witaminy, zależy od trybu życia, wieku, przebytych chorób.

 

Wspierajmy odporność

Najlepszymi sposobami na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia są zrównoważona dieta i aktywny tryb życia oraz pogoda ducha. Takie podejście do samego siebie i troska o swój organizm na pewno zaprocentuje silną odpornością.

Autor: Magdalena Gosk

Linki:

Udostępnij wpis