Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Nowe produkty

Promocje

Dostawcy

Naturalna ludzka tarcza ochonna – czyli kilka słów o odporności

Published : 2017-01-17 15:45:51
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

Odporność

Nasz organizm wyposażony jest w mechanizm, który ma za zadanie zwalczać różnego rodzaju infekcje.
Ten mechanizm, chroniący nas przed zagrażającymi antygenami to układ odpornościowy.
Odporność to zdolność organizmu do przeciwdziałania niekorzystnemu wpływowi patogenów przedostających się do jego wnętrza – wirusów, grzybów, bakterii.
A jeśli już któreś z nich jednak dostaną się – szybkie pozbycie się ich za pomocą tworzących się przeciwciał, produkowanych przez komórki limfocyty B.

Po pierwsze, układ immunologiczny ustanawia barierę nieprzepuszczającą dla bakterii i wirusów.
Po drugie, jeśli już się tam dostaną - układ odpornościowy niszczy je zanim mogą się rozprzestrzenić.
Po trzecie, jeśli dostaną się i zaczną się rozprzestrzeniać po organizmie - odporność nadal atakuje niechcianych gości, aby ich całkowicie wyeliminować. Odporność organizmu broni nas przed inwazją obcych mikroorganizmów i zarazków. Działa szybko i sprawnie, aby pozbyć się zagrożenia dzięki białym krwinkom (leukocytom).

Powiedzenie Hipokratesa: "Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem" sugeruje,  że to właśnie żywność i sposób odżywiania mogą chronić przed infekcjami a nawet wyleczyć z choroby. Jest w tym wiele prawdy. Zatem warto się zastanowić co należy jeść , aby wspomóc naszą  odporność?

Czosnek - chociaż jego zapach nie jest przyjemny, warto dodawać go do potraw. Zawarte w czosnku substancje (allicyna i związki siarkowe) mają bardzo silne działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne, dzięki czemu czosnek wykazuje wysoką skuteczność leczenia przeziębień i infekcji układu oddechowego.

Cebula - podobnie jak czosnek wykazuje właściwości bakteriobójcze, dzięki czemu pomaga w leczeniu przeziębień i infekcji dróg moczowych. O jej znakomitych właściwościach wiedzą nasze babcie, które sporządzają niezbyt smaczny, ale jakże skuteczny syrop z cebuli.  Ułatwia on odkrztuszanie i nawilżą gardło.

Warzywa i owoce bogate w witaminę C - najbardziej znany składnik poprawiający odporność organizmu i łagodzący przebieg infekcji.  Badania wykazały, że witamina ta aktywizuje system immunologiczny, zwalcza atakujące nas mikroorganizmy oraz powoduje wzrost interferonu,  który działa antywirusowo. Ponadto, wpływa ona korzystnie na wchłanianie żelaza, które odgrywa niebagatelną rolę w profilaktyce przeziębień.

Witaminę C znajdziemy m. in w papryce, brokułach, kapuście, brukselce, kalafiorze, cebuli, rzepie, ziemniakach, porzeczkach, truskawkach, cytrusach i kiwi.

Niestety podczas obróbki termicznej tracimy bardzo dużą ilość tej cennej witaminy. Dlatego warzywa i owoce najlepiej spożywać w formie surowej bądź po ugotowaniu na parze.

Należy również  spożywać tłuszcze takie jak:

Oleje - ze względu na występującą w nich witaminę E, warto dodawać je do sałatek.
Witamina E neutralizuje wolne rodniki chroniąc przed infekcjami. Dodatek oleju do warzyw umożliwia też wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Chude mięso i nasiona roślin strączkowych - stanowią bardzo dobre źródło cynku, którego brak w diecie powoduje spadek odporności. Inne produkty zawierające cynk to m. in. jaja, pestki dyni, nasiona słonecznika, ryby morskie i ostrygi.

Mięso oraz wędliny i jajka - są także bardzo cennym źródłem żelaza, którego niedobór sprawia,
że czujemy się zmęczeni, ospali, mamy mniej energii.

W trosce o naszą odporność dobrze jest wykorzystywać różne napary, zwłaszcza z cynamonu, imbiru, czarnego bzu i dzikiej róży,  które znakomicie sprawdzają się w przypadku wychłodzenia organizmu i przeziębień.
Stosowane są w leczeniu grypy, kaszlu, nieżytu dróg oddechowych, działają wykrztuśnie i odkażająco.

Innym  środkiem  wzmacniającym  naszą odporność jest Mleczko pszczele – jasna, gęsta substancja o lekko kwaśnym smaku, prawie bezwonna. Wydzielina ślinianek pszczół robotnic. Mleczkiem karmione są larwy robotnic i trutni tylko przez 3-4 dni, matka przez cały okres w postaci larwy oraz później po przepoczwarzeniu, wylęgnięciu się i zapłodnieniu – przez całe swoje życie w okresach składania jaj. Zawiera białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i inne substancje odżywcze. Ma właściwości bakteriostatyczne.
Ma ono kremowy kolor i perłowy połysk. Początkowo zachowuje konsystencję żelową, ale z biegiem czasu jego konsystencja jest coraz gęstsza. Może mieć smak cierpko-kwaśny lub słodkawy.

W swoim składzie zawiera ono takie dobroczynne substancje  jak : witaminy z grupy B, witaminę C, D i E,  białka, aminokwasy,  kwas deoksyrybonukleinowy,  acetylocholinę (w postaci naturalnej występuje tylko w mleczku pszczelim),wapń,  miedź, żelazo, fosfor,  krzem.

Ten niezwykły dar od natury działa również przeciwalergicznie, pomaga przy zaburzeniach w odżywianiu (niedożywienie, otyłość), chorobach kości i złamaniach. Wspomaga leczenie bezpłodności oraz przeciwdziała impotencji u mężczyzn.


Osoby, które regularnie zażywają mleczko pszczele, mogą poszczycić się zwiększoną odpornością na choroby
zakaźne oraz polepszeniem wyglądu, ponieważ zawarte w tej substancji składniki działają regenerująco i odmładzająco na naszą skórę.

Ponieważ mleczko pszczele opóźnia procesy starzenia się, znalazło zastosowanie również w kosmetyce.
Jest składnikiem niektórych kremów odżywczych i balsamów, stosowanych głównie do pielęgnacji skóry dojrzałej, starzejącej się.

Jak widać istnieje szereg produktów spożywczych, które mogą podnieść odporność naszego organizmu.

Autor: Tomasz Rudnicki

źródła:
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/mleczko-pszczele-wlasciwosci-i-dzialanie-lecznicze-zachowaj-dlugowiecznosc-stosujac-mleczko-pszczele_4

http://www.ekologia.pl/kobieta/zdrowie/mleczko-pszczele-wlasciwosci-i-zastosowanie,18036.html

https://portal.abczdrowie.pl/odpornosc-organizmu

http://mowimyjak.se.pl/zdrowie/choroby/odpornosc-co-jest-odpornosc-jak-dziala-uklad-odpornosciowy,96_32571.html

http://kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/co-jesc-i-czego-unikac-aby-zwiekszyc-odpornosc-organizmu/1vysj

Udostępnij wpis