Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Dostawcy

Jak naturalnie wzmocnić pamięć i poprawić koncentrację

Published : 2017-03-17 05:57:05
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

Poprawa pamięci

Ludzki mózg pracuje nieustannie 24 godziny 7 dni w tygodniu, nawet podczas snu.

Mózg przetwarza miliony bodźców, tysiące informacji; odpowiada za zmysły, pracę serca… Jest ośrodkiem sterującym naszym organizmem. To w mózgu znajdują się ośrodki odpowiadające za pamięć i koncentrację.

Jak wspomóc pracę tego ważnego organu i w naturalny sposób poprawić swoją pamięć i umiejętność koncentracji? Obok różnych technik wspomagających umysł, ważną rolę pełni właściwie zbilansowana dieta. Oto pokarmy, o których warto pamiętać w codziennym planowaniu posiłków.

Żywność poprawiająca pamięć i koncentrację

  • Buraki - usprawniają ogólną pracę mózgu. Naukowcy odkryli, że naturalne azotany w burakach mogą zwiększyć przepływ krwi do mózgu, a tym samym poprawić sprawność umysłową. Smaczny sposób przyrządzenia? Upiecz je i lekko polej miodem.
  • Szałwia - zawiera składniki, które zapobiegają spadkom poziomu acetylocholiny, neuroprzekaźnika uczestniczącego w procesie zapamiętywania i uczenia się. Świeże liście szałwii mogą ozdobić sałatkę.
  • Mięso wołowe - jest źródłem żelaza, pierwiastka wspomagającego odpowiednie dotlenienie mózgu. Badania wykazały, że kobiety mające odpowiedni poziom żelaza w organizmie, wypadły lepiej podczas wykonywania zadań umysłowych, od tych które miały niski poziom tego pierwiastka.
  • Ryby - to pokarm pełen kwasów tłuszczowych omega-3 ( EPA i DHA).Te cenne kwasy pomagają regulować pracę neuroprzekaźników odpowiedzialnych za skupienie uwagi i dobrą koncentrację w czasie pracy umysłowej.
  • Jajka - żółtko jajka jest wiodącym źródłem choliny. Cholina pobudza działanie acetylocholiny, substancji w mózgu, która pomoże zapamiętać ci gdzie położyłeś klucze. Według badań szwajcarskich naukowców, jedzenie jajek poprawia nasze zdolności poznawcze.
  • Yerba mate - herbata ta pomaga pokonać zmęczenie i znużenie. Badania przeprowadzone w Brazylii, dowiodły że yerba mate wzmacnia pamięć krótkotrwałą i pomaga się skupić. Herbata zawiera kofeinę, ale w mniejszym stężeniu niż kawa.
  • Płatki owsiane - zawierają węglowodany, z których pochodzi glukoza - główne “paliwo” dla mózgu. Dzięki stopniowemu uwalnianiu węglowodanów, masz energię potrzebną przy wysiłku umysłowym i możesz się skoncentrować.
  • Soczewica - jest źródłem kwasu foliowego i witamin z grupy B, podnoszących wydajność umysłu. Kwas foliowy pełni ważną rolę w obniżaniu poziomu aminokwasów, które mogą mieć ujemny wpływ na pracę mózgu.
  • Siemię lniane - jest pełne kwasu alfa-linolenowego (ALA), który poprawia funkcjonowanie kory mózgowej - obszaru mózgu przetwarzającego informacje sensoryczne (dotyk, smak). Zmielone siemię można dodać do owocowego smoothie.
  • Orzechy włoskie - poprawiają pamięć i ułatwiają uczenie się, dzięki zawartości antyoksydantów i kwasów omega-3.
  • Szpinak oraz warzywa kapustne (krzyżowe) - wzmacniają pamięć, opóźniają efekty starzenia się mózgu, spowalniając osłabienie funkcji poznawczych.
  • Wiśnie i jagody - są bogatym źródłem flawonoidów, przeciwutleniaczy mających zdolność wspomagać pamięć i koncentrację.

 

Nie zapomnijmy o racjonalnym odżywianiu wspartym zdrową suplementacją, aktywności fizycznej i odpoczynku, a wtedy na pewno nasz mózg będzie sprawny przez wiele lat życia.

Autor.: Magdalena Gosk

 

Źródła.:

www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626

www.shape.com/healthy-eating/diet-tips/11-best-foods-your-brain



Udostępnij wpis