Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Dostawcy

Antyoksydanty w herbacie

Published : 2016-12-01 08:30:25
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

Zielona herbata
Herbata to jeden z najstarszych napojów używanych przez człowieka. Niepowtarzalne walory smakowe,delikatny aromat zapewniają herbacie popularność na całym świecie.

Już dawno stwierdzono dobroczynny wpływ herbaty na organizm ludzki i stosowano ją przy leczeniu schorzeń żołądka,wątroby,nerek i układu nerwowego.

Rozwój nauki przyczynił się do zbadania tego tradycyjnego napoju z dużo większą dokładnością, odsłaniając przed nami jego nieocenione walory.

Herbata jest pełna przeciwutleniaczy. Są to związki zwalczające chorobę, ktòre pomagają zachować młodość i zdrowie. Zarówno zielona jak i czarna, oba rodzaje mają 10 - krotnie większą ilość przeciwutleniaczy (antyoksydantów) od warzyw i owoców. Jednak typ antyoksydantów herbacianych jest zupełnie inny.Polifenole znajdujące się w naparze herbaty zatrzymują szkodliwe działanie wolnych rodników. Te ostatnie są odpowiedzialne za rozwój wielu chorób: miażdżycy, nowotworów, choroby Alzheimera czy Parkinsona. Jak również za procesy starzenia się skóry.

Epikatechiny, tearubiginy oraz katechiny należą do flawonoidów - polifenoli herbacianych posiadających wiele zalet.

Badania wykazały, że regularne picie herbaty zmniejsza ryzyko uszkodzenia DNA spowodowane paleniem tytoniu, czy kontaktem z toksycznymi chemikaliami.

Dobroczynne działanie flawonoidów zwiększa metabolizm, zmniejsza poziom “ złego” cholesterolu LDL, chroni kości, poprawia wygląd skóry, może nawet opòźnić wystąpienie cukrzycy. Przeciwutleniacze blokują również reakcje alergiczne.

Filiżanka zielonej herbaty jest w pewnym stopniu zdrowsza niż woda. Ta , “ wyższość “ herbaty polega właśnie na zawartości polifenoli. Picie wody to głównie wymiana płynów, podczas gdy herbata wymienia płyny,ale też dostarcza antyoksydanty.

Naukowcy zajęli się też poglądem, że picie herbaty prowadzi do odwodnienia, ze względu na zawartość kofeiny i jej moczopędne działanie. Okazuje się jednak, że nawet przy spożyciu dużych ilości herbaty bilans płynòw w organizmie jest odpowiedni dzięki aktywności polifenoli.

Wszystkie te badania sugerują jedno - jeśli chcesz zrobić coś dobrego dla siebie, pij herbatę.

Zieloną należy parzyć co najmniej 5 do 10 minut, ponieważ wtedy dochodzi do uwolnienia katechin. Trzeba również pamiętać, aby wypić napar w ciągu godziny. Po upływie tego czasu herbata traci cenne polifenole.

Na koniec przepis: 2 gramy zielonej herbaty parzyć przez 10 minut w czajniczku.

Smacznego!

Autor: Magdalena Gosk

Literatura i źródła:

  1. Pochlebkin W.W.,Herbata. Rodzaje,właściwości,wykorzystanie., Warszawa 1974

  2. Servan - Schreiber D.,Antyrak - nowy styl życia, Warszawa 2010

  3. nutraingredients.com/Research/Do-antioxidants-make-tea-healthier-than-water

  4. www.webmd.com/food-recipes/features/antioxidants-in-green-and-black-tea

Udostępnij wpis