Najczęściej kupowane

Informacja

Producenci

Promocje

Dostawcy

5 mitów o witaminie D

Published : 2016-10-22 10:34:19
Categories : Informacje ogólne i ciekawostki Rss feed

Słońce i witamina D

Witamina D stała się jednym z najgorętszych tematów ostatnich lat. O jej zaletach mówi się tak powszechnie jak i o tym ile tak właściwie powinno się jej przyjmować. Wokół właściwej dawki narosło już sporo mitów.

Mit 1: "Mój organizm sam produkuje witaminę D. Nie musze zatem wychodzić na słońce"

Przykładowo Amerykańska Rada Witaminy D (Organizacja społeczna, która ma na celu edukowanie społeczeństwa odnośnie wpływu witaminy D na człowieka)[1] zaleca dorosłym przyjmowanie nawet 5000 j.m. dziennie. Polski Instytut Żywności i Żywienia na podstawie rekomendacji FAO/WHO zaleca od 200 j.m. do 600 j.m. spożycia witaminy D dziennie [2]

Organizm rzeczywiście sam produkuje witaminę D, ale aby to robić ptrzebuje promieni UV. Słońce wytwarza dwa typy promieni UV - UVA i UVB.Promienie UVA przenikają daleko w głąb skóry. To są właśnie te, które odpowiadają za rozwój nowotworów skóry. [3]

Promienie UVB nie docierają aż tak głęboko. Twój organizm wykorzystuje je do producji witamin.

Wpływ słońca można obejść, jeśli użyjesz na przykład olejku z witaminą D (coś w rodzaju olejku do opalania, z tą różnicą, że się nie opalisz). W takim wypadku nie potrzebujesz słońca, ale to co my rekomenfujemy i co jest znacznie tańsze to częstsze spacery i wykorzystanie tego co oferuje nam za darmo natura - promieni słonecznych.

Mit 2: "W moim biurze są okna, więc mam wystarczająco światła by pozyskiwac witaminę D"

Obawiam się, że nie.

Szkło odfiltrowuje promienie UVB a z drugiej strony swobodnie przepuszcza UVA (te, które są rakotwórcze). Uważa się, że korzyści z UVB pozwalają zminimalizowac a nawet wykluczyć negatywny wpływ UVA, więc własciwie ograniczając swój pobyt na dworzu zwiększarsz prawdopodobieństwo czerniaka.


Mit 3: "Ok, ale dostarczam wystarczajacą ilość witaminy D w pożywieniu. Na przykład jest go dużo w mleku."

O ile nie jesz łososia dziennie, to stoi przed Tobą nie lada wyzwanie. Aby dostarczyć 1000 j.m witaminy D musiałbyś wypić 10 szklanek mleka. Oczywiście, możesz co dzień jeśc łososia, ale musiałbyś go jeść przynajmniej 250 gram co kosztuje mniej -więcej ze 15 złotych, co mieisecznie wychodzi jakieś 450 złotych za samego łososia. Jak dla mnie troche droga opcja. Poza tym tak na prawdę nie wiadomo ile przy okazji władujesz w siebie rtęci.

To może grzyby? Jesli rosną na słońcu to mają sporo witaminy D2, co prawda nie jest ona tak dobrze wchłaniana jak D3, ale ale, czy ktoś widział w Polsce grzyby rosnące na słońcu? W supermarketach hodowlane pieczarki, boczniaki, traktowane są raczej sztucznym swiatłem.

Spożywanie żywności bogatej w witaminę D jest bardzo ważne, ale nie powinno to być jedyne źródło jej pozyskania, bo może być niestety wystarczające.

Mit 4: "Ale chodzę przecież na plażę..."

Aha.. Pod warunkiem, że mieszakasz na południu Europy i jesteś na plaży codzień między 10 rano a 2 po południu. Tak więc w Polsce zapomnij, zwłaszcza że mamy średnie zachmurzenie ok 60-70% [4]

Mit 5: "Potrzebuję tylko uzyskac 600 j.m dziennie"

Tak jak pisałem wczesniej jest to dawka rekomendowana przez Polski Instytut Żywności i Żywienia, nie mniej inne instytucje rekomendują większe dawki.

Zapotrzebowanie zalezy od płci, wieku, wagi, trybu życia. Na wchłanianie ma też wpływ Twoja dieta, czy palisz tytoń, ile alkoholu spożywasz. Najlepszym sposobem sprawdzenia czy dostarczasz wystarczająca ilość witaminy D czy cierpisz na jej niedobór jest zbadanie krwi. Jeśli osiągniesz wynik pomiedzy 20 a 50 ng/ml to będzie oznaczać, że masz właściwy poziom witaminy D we krwi.[5]


źródła:

[1] http://www.vitamindcouncil.org/about-us/
[2] http://www.izz.waw.pl/attachments/article/33/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdf 
[3] https://www.onnit.com/academy/5-myths-vitamin-d/
[4] http://klimat.imgw.pl/wp-content/uploads/2013/01/1_5.pdf
[5] https://pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_D

Udostępnij wpis